Kinderen

Leuke pagina!
Info en leuke, uitdagende activiteiten voor nieuwsgierige, creatieve, leergierige en/of (hoog)begaafde kinderen vind je op: GekendTalentJongerenpagina

Informatie voor kinderen over onderzoek
Bij het voorbereiden van jonge kinderen op een onderzoek, volstaat het vaak om uit te leggen dat uw kind taakjes en opdrachtjes gaat doen om te kijken hoe hij/zij denkt en leert, bijvoorbeeld om te kijken welk schoolwerk bij hem/haar past.


Onderstaande uitleg is bedoeld voor (oudere) kinderen die zich bewust zijn van de aanleiding van onderzoek en behoefte hebben aan wat verdere uitleg.

Je bent aangemeld voor een onderzoek, of jullie denken daar nog over na. Dan ben je vast benieuwd wat je kunt verwachten.

Waarom een onderzoek?
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Bij veel kinderen die ik zie, is er een vraag over het onderwijs. Doe je werk dat bij je past of heb je misschien meer uitdaging nodig op school? Ook zie ik vaak kinderen die wat gevoeliger zijn en verder over dingen nadenken dan leeftijdsgenootjes, en zich daardoor anders voelen. Herken jij dat ook? Of misschien is er nog wat anders aan de hand? Door een onderzoek kan ik jou beter leren kennen. En kan ik helpen om de vragen van jou, je ouders of je leerkracht te beantwoorden.

Hoe gaat het precies?
Jij komt naar mijn praktijk in Meppel. Of misschien kom ik bij jou. Eerst nemen we de tijd om elkaar een beetje te leren kennen en even te wennen. Door samen wat te drinken en te kletsen. Misschien wil je wel iets van speelgoed of een interesse meenemen om te laten zien, of iets van mij weten.
Als je er klaar voor bent, beginnen we met het onderzoek. Je vader en moeder zijn hier niet bij. Het onderzoek kan ongeveer tweeënhalf tot drie uur duren. We houden natuurlijk ook pauze tussendoor, waarin je kan eten, drinken en spelen.

Hoe zien de opdrachten er uit?
Tijdens het onderzoek zitten we tegenover elkaar aan tafel. Ik heb een koffer waarin allerlei verschillende opdrachten zitten. Zoals plaatjes waarbij je reeksen afmaakt, dingen onthouden, vragen beantwoorden, figuren naleggen, werkbladen maken. De verschillende opdrachten maken de test afwisselend, en je krijgt vragen en opdrachten die heel anders zijn dan het werk dat je op school krijgt. De meeste kinderen vinden het leuk om te doen.
Iedere opdracht begint makkelijk en wordt steeds moeilijker. Er zullen opdrachten zijn die je al lang kunt, maar ook opdrachten die nog te moeilijk zijn. Dat geeft niet. Een test zit nou eenmaal zo in elkaar, omdat hij bedoeld is voor kinderen van jong tot oud, en van moeilijk lerend tot heel slim. Met de opdrachten wordt gekeken hoe je leert, hoe je werkjes aanpakt, welke dingen je goed kunt, en waar je meer moeite mee hebt.

En verder
Ik vraag je waarschijnlijk ook om een tekening maken. En om een vragenlijst in te vullen. Ook heb ik een gesprek met je ouders, om meer te weten te komen over hoe je bijvoorbeeld als jong kind was.

Hoe kun je je voorbereiden?
Voor een onderzoek kun je niet oefenen. Wel is het belangrijk dat je goed uitgerust bent. Dus zorg ervoor dat je de avond voor het onderzoek op een normale tijd naar bed gaat en dat je ‘s ochtends goed ontbijt en drinkt. En probeer je niet te zenuwachtig te maken. Natuurlijk is zo’n onderzoek best een beetje spannend, maar eigenlijk kun je niets fout doen. Het gaat erom hoe jij denkt en leert, en dat is altijd goed.

En dan?
Door het onderzoek heb ik jou beter leren kennen. Ik heb kunnen zien hoe je leert en hoe je denkt. Hoe het zit met je gevoeligheid en creativiteit. Ik heb gehoord hoe het op school met je gaat en wat je leuk vindt om te doen. Over dit alles schrijf ik een verslag. Een uitgebreid verslag voor je ouders en leerkrachten. En, als jullie willen, ook een eigen verslag met uitleg en tips voor jou zelf. Hopelijk geeft dit een goed antwoord op de vragen die jullie vooraf hadden.